De Koninklijke Turnclub Kalken is een bruisende vereniging die recreatieve gymnastiek aanbiedt aan leden vanaf 3 jaar.

De club werd opgericht in 1961 en heeft als doelstelling jongens en meisjes vanaf 3 jaar een zinvolle en gezonde vrijetijdsbesteding aan te bieden waarbij een evenwicht wordt nagestreefd tussen inspanning en ontspanning. Hierbij dragen we vriendschap, plezier, samenwerking, veiligheid en gezondheid hoog in het vaandel.

Wij bieden basisgymnastiek aan in 8 leeftijdsgroepen:
–      Kleuters 1: 1ste en 2de kleuterklas
–      Kleuters 2: 3de kleuterklas
–      Basis 1: 1ste leerjaar
–      Basis 2: 2de en 3de leerjaar
–      Basis 3: 4de en 5de leerjaar
–      Basis 4: 6de leerjaar en 1ste middelbaar
–      Basis 5: 2de, 3de en 4de middelbaar
–      +16: vanaf 5de middelbaar

Daarnaast hebben we 2 selectiegroepen, waar geselecteerde leden zich kunnen verdiepen in :
–      Acrogym
–      Tumbling

In de kleutergroepen staat de algemene ontwikkeling en het plezier beleven aan het bewegen centraal. Lopen, springen, klimmen, klauteren, rollen, hangen, dansen, … komen op speelse wijze aan bod.

In de basisgroepen (6 tot 15 jaar) leggen we de nadruk op motorische ontwikkeling en gymnastische basisvorming, met aandacht voor het plezier van de kinderen. Verschillende toestellen komen afwisselend aan bod in de lessen: mat, kleine trampoline, grote trampoline, balk, plint en airtrack.
In de groep ‘+16’ wordt de basisgymnastiek verder aangeboden aan onze oudere leden.

Koninklijke Turnclub Kalken is lid van de Gymnastiek Federatie Vlaanderen :GymFed